Ineficiente birocratice si cum ar putea fi solutionate

Pentru Facturare si Gestiune recomandam Smart Bill. Incerci GRATUIT!

Adesea, in activitatea de zi cu zi ne confruntam cu situatii birocratice, care irosesc timpul contribuabililor, incarca activitatea institutiilor si care ar putea fi rezolvate probabil cu mai multa digitalizare.

1.Acordarea indemnizatiei pentru concediul de crestere copil se face in prezent prin depunerea unui dosar la AJPIS de care persoana respectiva apartine, dosar care contine cererea si alte documente justificative. Tot aici se depune cererea pentru alocatia copiilor. Procesul ar putea fi simplificat avand in vedere ca o buna parte din persoanele care solicita informatiile au doar statut de angajat si astfel, institutiile cunosc exact datele privind veniturile obtinute din salarii. Acordarea indemnizatiei s-ar putea face automat.

2.In ce priveste relatia persoanelor fizice cu ANAF, unele din problemele constatate recent apar atunci cand se solicita certificate de atestare fiscala -cum este de exemplu pentru inscriere la diferite programe : rabla, panouri fotovoltaice etc. In acest moment se constata ca acestea nu pot fi eliberate din cauza ca exista anumite inadvertente in declaratii, situatii despre care contribuabilul cel mai adesea nu stie fiindca, consultand documentele eliberate din SPV nu se regaseste nicaieri ca ar avea datorii, sume nedeclarate sau declaratii incorecte.

ANAF ar trebui sa notifice proactiv persoanele fizice pentru eventualele nereguli in situatia lor fiscala.

3.Certificatele de atestare fiscala ar trebui sa poata fi obtinute pe loc, din SPV sau de la ghiseu. Procesul dureaza in prezent 3 zile lucratoare, insa daca se intampla sa existe situatii de rectificat si mai trebuie sa soliciti un nou certificat , dupa trecerea celor 3 zile, s-ar putea sa nu te mai incadrezi in anumite termene.

4.Rambursarea sumelor pentru concedii medicale de la FNUASS este un proces care dureaza in unele situatii chiar peste un an. S-a discutat mult pe aceasta tema, pentru fluidizarea rambursarii sumelor catre contribuabil, dar nu s-a constantat o reducere a termenului de rambursare.

De asemenea, rambursarea ar trebui sa se faca automat, fara a mai fi nevoie de depunerea unui dosar cu documente la FNUASS. Datele de pe concediile medicale sunt declarate lunar prin D 112, astfel ca institutiile pot sa cunosca in orice moment sumele care trebuie recuperate.

5. Lipsa de transparenta in cadrul AJOFM in ce priveste conventiile referitoare la angajarea anumitor tipuri de salariati. Ar trebui sa fie publicat bugetul pentru fiecare masura, lista firmele care au incheiate conventii, bugetul ramas.

6.Nu in ultimul rand, timpii de raspuns in cazul in care se transmite un raport REVISAL sau pana se obtin recipisele la declaratiile fiscale sunt foarte mari. In ultimele luni, serverul ANAF a functionat mai mult cu intermitente, ceea ce a ingreunat foarte mult activitatea contabililor.

7.Registrul unic de control – se poate tine doar in format fizic, fiind achizitionat de la ghiseele ANAF. Ar fi foarte utila introducerea unei variante electronice a registrului.

Acestea sunt doar cateva idei de imbunatatire a fluxurilor administrative.

Daca aveti si alte sugestii de imbunatatire, va rugam sa le lasati in sectiunea de comentarii.

Articole similare

One Thought to “Ineficiente birocratice si cum ar putea fi solutionate”

  1. Stefan Duica

    Problema justificarii calitatii de asigurat la santate. In prezent aceasta se declara prin D112 ori, ar fi mult mai simplu daca s-ar crea o legatura cu baza de date din Revisal unde informatia se transmite in timp util. In plus CNASS anuleaza calitatea de asigurat la data lichidarii si nu in termen de 90 zile de la incetarea raporturilor de munca, asa cum prevede legea. Programul anuleaza calitatea de asigurat retroactiv astfel ca unii medici sunt obligati de casa sa restituie sume aferente serviciilor prestate catre persoane neasigurate ( desi la data prestarii ei erau asigurati si in SIUI si legal )

Comentariul tau aici